Helgekurs i november

Taiji Nord arrangerer Taiji-helgekurs for nybegynnere den første helgen i november 2021.

Kurset går over to dager og arrangeres i Bodø. Klikk på fanen Informasjon om kurs for å få vite hvor og når kurset arrangeres.

Deltakerne får ei innføring i prinsippene Taiji-formen bygger på, samt opplæring i formens ti første bevegelser. Disse bevegelsene inngår i kursets 1. termin, og kan praktiseres som en meditativ form for trening uten å lære hele formen – for dem som ønsker det.

De deltakerne som ønsker å lære hele formen tilbys plasser som blir ledige på nybegynnerkursene i Bodø og Meløy når 2. termin starter den påfølgende uken. Tilbudene prioriteres i forhold til rekkefølgen på påmeldingene.

Kurset er åpent også for deltakere som ikke ønsker å være med videre på de tre siste terminene, og lære hele formen i denne omgang.

Vær oppmerksom på at det er nødvendig å ha kjennskap til hele formen for å kunne være med på medlemstreningene i Meløy og Bodø.

Helse i hver bevegelse

Taiji er en treningsform som styrker kroppen, bedrer immunforsvaret og gir indre ro.

Opprinnelig var Taiji en kinesisk kampkunst. I dag praktiseres Taiji hovedsakelig for helsens skyld. Forskning har vist at de som er utsatt for stress og press, har revmatiske lidelser, autoimmune lidelser, ryggplager, artrose eller utfordringer med å holde balansen vil kunne oppnå bedring. Fysioterapeuter anbefaler å trene Taiji.

Alle kan lære Taiji-formens myke bevegelser. Du trenger ikke kjøpe spesielle klær eller utstyr, og etter kurset kan du jobbe med avkobling og trene hvor som helst – eller sammen med oss andre som møtes en gang i uka. Ingen konkurranse. Ingen flinkhet. Ingen krav fra andre. Taiji er en reise der du selv bestemmer tempoet.

De helsemessige fordelene er mange, som økt fleksibilitet og smidighet, bedre balanse og kroppskontroll. Taiji fordrer oppmerksom tilstedeværelse – som kan oppnås ved å rette blikket innover og koble av fra ytre forventninger og krav. Den enkelte møter seg selv og sine egne utfordringer på et plan som trigger lysten til egenomsorg.

Taiji styrker kroppens fysiske fundament, balansen og holdningen på en måte som forebygger spenninger og dermed også smerter i ledd og muskulatur. De fysiologiske endringene som etter hvert kommer bidrar til å senke blodtrykket, bedre fordøyelsen og dermed opptaket av næringsstoffer. Pusten roes ned og det blir enklere å regulere følelser og opplevelsen av stress. Dermed får vårt naturlige immunforsvar så gode betingelser som mulig.

Indre ro er forutsetningen for å oppnå økt vitalitet og fleksibilitet gjennom Taiji. Vi starter derfor der – roer ned og myker opp ved å gi slipp på spenninger i mageregionen og overkroppen.

Taiji Nord tilbyr kurs i Taiji i Bodø og Meløy. Du finner mer informasjon om dette her: https://taijinord.no/kurs/

Kurs i Taiji høsten 2021

Taiji Nord tilbyr kurs og treningstimer i Taijiquan Yang stil kortform i Meløy og Bodø.

Illustrasjon som viser tre personer i en klassisk posisjon utendørs.

Taiji i det fri.

Taiji-kursene for nybegynnere starter 31. august i Meløy og 1. september i Bodø. De er delt inn i fire terminer på ti uker, og avsluttes våren 2022. Vær oppmerksom på at det er et helt år til neste gang det blir mulig å bli med på disse kursene.

Vi går med andre ord sakte fram, og lærer en bevegelse av gangen. Taiji-formen består av 37 stillinger med tilhørende bevegelser som utføres sakte og fredfylt. Formålet er å oppnå bedre helse og livskvalitet gjennom å løsne opp i spenninger i kropp og sinn.  

Taiji kan beskrives som meditasjon i bevegelse (moving meditation). Kroppen utfordres uten at treningen sliter på ledd og muskulatur. Tvert imot handler Taiji om å gi slipp på spenninger og å trene på hensiktsmessige bevegelser kroppen er bygd for å utføre. 

Dersom du har lyst på å lære mer om Taiji, og teste ut om dette kan være noe for deg, kan du starte denne reisen ved å bli med på Taiji Nords retreat på vakre Mesøy dagene 18.-20. juni i år. Av hensyn til smittevernet er det satt en grense på 9 deltakere.

Les mer om dette tilbudet her: Retreat Mesøy 2021

Alle som har gått kurs for nybegynnere, eller som har lært Taijiquan fra før, kan delta på medlemstreninger på tirsdager i Meløy og onsdager i Bodø. 

Klikk her for å komme til siden Informasjon om kurs.

Retreat Mesøy 2021

Grendehuset har en stor platting der det er god plass til å trene på formen.

Bli med på Taiji Nords retreat på Mesøy helgen 18. – 20. juni 2021.

Denne helgen vil vi gå dypere inn i prinsippene Taijiquan-formen bygger på, søke ro og avkobling og nyte tilværelsen i et inspirerende miljø på øya Mesøy utenfor Ørnes i Meløy kommune. Her er det ingen butikker – bare vakker natur og et herlig turterreng.

I løpet av dette sommerkurset går vi rolig gjennom hele formen, slik at også uerfarne kan delta ut fra egne forutsetninger.

Vi er alle på vår egen reise, men også på en reise sammen. Taijiquan åpner for dype  refleksjoner over dette.

Medisinsk Qigong

I løpet av retreaten vil du også få grunnleggende opplæring i Qigong-formen Baduanjin (de åtte brokader). Dette er en form for medisinsk Qigong som bygger på rolig, dyp pust og avspenning, som i kombinasjon med åtte ulike øvelser virker positivt på organene, musklene og leddene.

Baduanjin

Indre ro

Mellom øktene blir det rom for å trekke seg tilbake og finne roen alene for dem som trenger det, eller til å nyte samværet med andre. Vi skal spise god mat, gå turer sammen, og lære litt om Mesøya som bosted gjennom 9.000 år. For det finnes spor her etter de aller første som kom hit etter at isen trakk seg tilbake, og havoverflaten lå 50-60 meter høyere enn i dag.

På Mesøya er det godt å være, både inne og ute.

Retreat Mesøy 2020

Praktisk informasjon

Mesøy grendehus er ei nedlagt internatskole som ligger lunt til like ved havna i Raudsetbukta. Her har Mesøy Grendelag lagt sin sjel i å ta vare på eiendommen, pusset opp og utstyrt kjøkken og andre fasciliteter med moderne maskiner og utstyr.

Grendehusets internat har fire dobbeltrom og tre rom med tre senger, pluss et familierom med plass til 5-6 personer.

Mesøy 2020

Meld fra i skjema der du melder deg på dersom du foretrekker å bo alene. Her må du også fortelle om særskilte behov angående måltidene. Lunsjene lørdag og søndag, og middagen lørdag, vil bestå av velsmakende vegetariske retter. 

Vær tidlig ute og meld om behov for å bo alene.

Det er enkelt å komme seg hit med Nordlandsekspressen (Nex1) eller i bil til Ørnes. Herfra går transporten med Taiji Nords egen båt ut til øya Mesøy.

Taiji Nord tar smittevern på alvor, og vil i år (som i fjor) begrense antall deltakere til ni personer. Det innebærer enerom til alle uten tillegg i prisen, med unntak av familierommet der det kan bo to.

Klikk her for informasjon om tidspunkter og priser.

Mesøy Grendehus sett fra vest, med internatbygget til venstre.

Finn din indre ro med Taiji

Gjennom Taiji søker vi indre ro og balanse, som grunnlag for styrke, smidighet og sunnhet.

Taiji er utviklet med studier av naturen som utgangspunkt, basert på behovet for å kunne forsvare seg mot ytre og indre fiender, ønsket om et langt liv med en kropp som forfaller så sakte og lite som mulig, og et sinn som skaper minst mulig trøbbel for oss selv og andre.

Den sentrale tesen som definerer Taiji som kampkunst er uttrykket «Mykhet er sterkere enn hardhet». Dette kom som et alternativ til å sette hardt mot hardt i konfrontasjoner fordi begge parter da risikerer å bli skadet. Utøveren av Taiji møter styrke og kraft med mykhet og smidighet, tar opp i seg angriperens energi og sender den tilbake med stor kraft.

Mykhet og avkobling er grunnlaget for å utvikle indre ro, styrke og balanse, og dermed også for de helsemessige fordelene. Mange sykdommer og lidelser utvikles når vi ikke er i balanse, og når ulike kroppslige prosesser hindres eller stopper opp. Gjennom Taiji stimulerer og styrker vi kroppens naturlige evne til å holde seg frisk.

Disse naturlige prosessene er en felles, universell betingelse for alt liv. Motkreftene som er i sving, og som søker mot balanse, ble for flere tusen år siden av kinesiske vismenn beskrevet som Yin og Yang (mørke og lys). Taiji er begrepet som definerer denne levende prosessen, som i sin midte er i fullstendig ro og balanse.

Symbolikken er typisk for kinesisk filosofi, som benytter enkle, dagligdagse begreper for å forklare vanlige folk hvordan de best kan ta vare på seg selv og sine relasjoner.

Taiji ved artrose og kroniske smerter

Høsten 2020 arrangerer Bodø Revmatikerforening kurset «Taiji ved artrose og kroniske smerter» i samarbeid med Taiji Nord.

Taiji

Taiji er en myk og skånsom treningsform.

 

 

Internasjonal forskning har over tid vist at Taiji kan ha positiv helseeffekt for mennesker med smertelidelser som artrose og revmatiske sykdommer.

Og i 2019 anbefalte Den internasjonale artroseforskerforeningen (OARSI) Taiji som ikke-medikamentell behandling av artrose i knær, hofter og polyartrose. Her omtales Taiji som «mind-body» trening, altså en treningsform som aktiviserer hele mennesket.

Med dette som utgangspunkt har Taiji Nord utviklet et kurs tilpasset disse pasientgruppene og andre som lever med smerter. Dette er et pilotprosjekt utviklet i samarbeid med fysioterapeuter, leger og Taiji-lærere. Norsk kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR) vil følge prosjektet og bidra til kvalitetssikring av innholdet.

Meditasjon i bevegelse

Taiji kan beskrives som meditasjon i bevegelse fordi formens bevegelser utføres i kontinuerlig flyt, harmonisk, sakte og fredfylt. Utgangspunktet er en filosofi som ser på kropp og sinn som en helhet som påvirker hverandre gjensidig hele tiden.

Det sentrale er å øve på å være myk og fleksibel, og å kjenne på viktigheten av å møte utfordringer og problemer så fredfylt som mulig, med rolig pust, smidighet og vennlighet.

Denne typen trening har en stor overføringsverdi til hverdagslige aktiviteter, og vi sier gjerne at man trener funksjonelt. I tillegg til å aktivere store muskelgrupper som lår og sete, fører formens ettbensposisjoner til trening av viktig støttemuskulatur. I tillegg kommer trening av balanse, fleksibilitet og koordinasjon, som er viktig i mange hverdagslige aktiviteter. Taiji-trening forebygger fall, minsker risikoen for skader og forbedrer evnen til å bevege seg på en naturlig måte.

Taiji er en treningsform som tar hele mennesket på alvor, med det grunnsyn at kroppen er frisk og selvhelbredende så lenge livsenergien er i balanse. Sykdom, smerter og psykiske problemer kommer ofte av ubalanse i den fysiske kroppen, i forhold til selvet eller i de menneskelige relasjonene.

Unik mulighet

Bodø Revmatikerforening har fått økonomisk støtte fra Stiftelsen Damm til gjennomføring av kurset Taiji ved artrose og kroniske smerter.

Kurset starter 2 september og går over 12 uker, med tilbud om seks uker oppfølgende trening.

Medlemmer av foreningen kan ta kontakt med Ingrid Margrethe Nordhei via e-post for å sikre seg en gratis kursplass.

De 12 første som melder seg på får kurset gratis. Seks ekstra plasser selges til sterkt redusert pris. Meld deg på via skjema som du finner nederst på denne siden Informasjon om kurs.

Nye kurs høsten 2020

Taiji Nord tilbyr kurs i Taijiquan 37 stillingers Yang stil kortform i Meløy og Bodø.


Denne høsten arrangeres kurset Taiji ved artrose og kroniske smerter for første gang. Dette er et pilotprosjekt der Bodø Revmatikerforening står som arrangører med Taiji Nord som samarbeidspartner. Kurset er utviklet av Taiji Nord og arrangeres med økonomisk støtte fra Stiftelsen Damm.

Kursene for nybegynnere har oppstart i september. Kursene er delt opp i fire terminer, hvert på ti uker. Vi går sakte fram, og lærer formen en bevegelse av gangen. Vær oppmerksom på at det er et helt år til neste gang det blir mulig å bli med på disse kursene, så nøl ikke med å melde deg på.

Alle som har gått kurs for nybegynnere, eller som har lært Taijiquan fra før, kan delta på medlemstreninger på tirsdager i Meløy og søndager (onsdager fra februar 2021) i Bodø.

Les her om tidspunkter og priser.

Lær Taiji i Meløy og Bodø

Taiji er en av de beste formene for trening for dem som ønsker å ta vare på seg selv som en helhet. 

Taiji

Taiji er en myk og skånsom treningsform.

Til tross for at Taiji bygger på dyp innsikt og kunnskap, er det ikke så krevende å lære formen til et nivå som gir bedre helse. Mange opplever stadig nye innsikter og fortsetter å praktisere Taiji som en livstidsreise.

Bli med på Taiji Nords retreat på vakre Mesøy i juni, eller meld deg på kurs i Meløy eller Bodø. Du finner mer om Taiji Nords tilbud under fanen Informasjon om kurs.

Taiji går dypt

Denne treningsformen aktiviserer alle deler av kroppen og fungerer som en form for meditasjon. Daglig praktisering av Taiji vil derfor gi økt sinnsro og hjelp til å tenke tydeligere, samt en dypere forståelse av selvet.

Gjennom Taiji vil du møte deg selv der du er i livet. Jevnlig trening vil gi deg ro til å reflektere over din livssituasjon og dine relasjoner til andre. Den enkeltes utbytte vil variere over tid, men uansett vil regelmessig trening gi bedre helse og velvære.

Etter hvert som Taiji-formen utvikles gjennom trening vil du kunne oppnå en mer balansert mental tilstand, samtidig som kondisjonen, smidigheten og balansen blir bedre. 

De viktigste prinsippene

Det finnes flere stilarter innen Taiji: Yang, Chen, Sun Wu/Hao og Wu. Hver stil har sin egenart, men alle bygger på de samme grunnleggende prinsippene. Formålet for alle Taiji-stilene er å dyrke Qi (livsenergi), å få denne energien til å flyte jevnt og kraftig gjennom hele kroppen – og å oppnå harmoni mellom det indre og ytre jeget.

De viktigste prinsippene bygger på at kropp og psyke oppfattes som en helhet. Balansen overføres bevisst gjennom kontrollerte bevegelser mens pusten går rolig. Utøveren bygger opp sin livsenergi og vitalitet, løsner opp i kropp og sinn, og søker en tilstand av sinnsro.

Alle Taiji-stilene er varianter av kampkunsten Taijiquan (Tai Chi Quan), som kan  oversettes med «Den ypperste kampkunst» (Ultimate Fist). Taijiquan bygger på det unike prinsippet «Mykhet er sterkere enn hardhet», ulikt andre kampformer, der hardt settes mot hardt.

På kurs hos Taiji Nord vil du lære 37 stillingers Yang stil kortform, som er den vanligste Taijiquan-formen for helseformål i Vesten.

Økt livskvalitet

Tallrike studier har vist at regelmessig Taiji-trening gir utøveren økt muskelstyrke, fleksibilitet, kondisjon, immunsystem, smertelindring og bedre livskvalitet.

Muskelstyrke er viktig for å støtte og beskytte ledd, og for å unngå belastningsskader som kommer av feil kroppsholdning. Økt fleksibilitet vil gjøre det lettere å bevege seg, samtidig som sirkulasjonen av Qi, kroppsvæsker og blod øker kroppens selvhelbredende evner. Fysisk aktivitet gjør det lettere å leve med smerter, og for mange vil smertene avta vesentlig eller forsvinne helt etter hvert.

Trening er uansett viktig for generell funksjon av hjerte, lunger og muskler. I tillegg til dette bygger Taiji på bevisst vektoverføring, som har vist seg å forbedre balansen og forhindre fall.

Indre harmoni

Taiji har en dyp og sterk innvirkning på opplevelsen av å være til.

Mentalt vil du du etter hvert kunne oppleve kroppen som trygg og harmonisk fordi du blir tryggere på at du kan beskytte deg selv i farlige situasjoner. 

Gjennom Taiji vil du møte deg selv der du er i livet. Denne dypt personlige dimensjonen inspirerer til refleksjoner som kan løsne opp spenninger forårsaket av psykisk stress. 

Opplevelsen av tidløshet, uansett hvor kort, som skjer når du opplever absolutt sinnsro, kan oppfattes som å flytte til en annen verden, der begrepene tid og rom får nye dimensjoner – uten tidsplaner, mas og stress. Samtidig kan opplevelsen av klarsyn bringe virkelighetens verden enda nærmere.

Det å føle seg i harmoni med verden og naturen er en ikke-religiøs åndelig opplevelse som kan være svært tilfredsstillende.

Taiji anbefales ved artrose

Den internasjonale artroseforskerforeningen OARSI anbefaler nå Taiji (Tai Chi) og yoga som behandling ved artrose i hofter, knær og polyartrose (artrose i mange ledd).

Dette meldte Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR) på sine nettsider 3. september 2020.

Kjernebehandlingen, som altså anbefales for alle med artrose, består nå kun av ikke-medikamentelle tiltak som pasientinformasjon, styrke- eller kondisjonstrening, nevromuskulær trening samt Taiji og yoga. Ved kneartrose anbefales i tillegg vektreduksjon.

Begrunnelsen for at Taiji nå anbefales som kjernebehandling er todelt. Taiji forbedrer muskelstyrke, fleksibilitet og beintetthet, påpeker forskerne, som i tillegg framhever at helhetlig velvære er gunstig når mennesker med artrose skal holde ut å trene.

Ifølge OARSIs anbefaling er trening og fysisk aktivitet blant de beste behandlingene for å håndtere symptomene på artrose, spesielt for å lindre ubehag og smerter. Trening er viktig for å holde leddene sunne og bevegelige, og bør skreddersys ut fra den enkeltes behov i samarbeid med lege/terapeut, påpeker OARSI.

Les også Lær Taiji i Meløy og Bodø

Les mer her: Dette er Taiji

Last ned hele OARSIs anbefaling i pdf-format

Bli med på helgekurs

Dette er et kurs for nybegynnere, der vi går gjennom den første delen av formen i rolig tempo.

Vi starter med rolige øvelser for avkobling og trening på de grunnleggende prinsippene, og går deretter gjennom bevegelsene i denne delen av formen, steg for steg.

Vi legger stor vekt på å øve på å slippe spenninger for å oppnå indre sinnsro. Ved å tømme kropp og sinn for spenninger kan vi oppnå den roen som skal til for å motvirke skadelig stress.

Etter dette helgekurset kan du vurdere å delta på videre opplæring i formen, fra og med tirsdag 29. oktober.

Klikk her for å laste ned brosjyre.

Klikk her for informasjon om tid, sted og priser.