Taiji anbefales ved artrose

Den internasjonale artroseforskerforeningen OARSI anbefaler nå Taiji (Tai Chi) og yoga som behandling ved artrose i hofter, knær og polyartrose (artrose i mange ledd).

Dette meldte Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR) på sine nettsider 3. september 2020.

Kjernebehandlingen, som altså anbefales for alle med artrose, består nå kun av ikke-medikamentelle tiltak som pasientinformasjon, styrke- eller kondisjonstrening, nevromuskulær trening samt Taiji og yoga. Ved kneartrose anbefales i tillegg vektreduksjon.

Begrunnelsen for at Taiji nå anbefales som kjernebehandling er todelt. Taiji forbedrer muskelstyrke, fleksibilitet og beintetthet, påpeker forskerne, som i tillegg framhever at helhetlig velvære er gunstig når mennesker med artrose skal holde ut å trene.

Ifølge OARSIs anbefaling er trening og fysisk aktivitet blant de beste behandlingene for å håndtere symptomene på artrose, spesielt for å lindre ubehag og smerter. Trening er viktig for å holde leddene sunne og bevegelige, og bør skreddersys ut fra den enkeltes behov i samarbeid med lege/terapeut, påpeker OARSI.

Les mer her: Dette er Taiji

Last ned hele OARSIs anbefaling i pdf-format

Bli med på helgekurs

Dette er et kurs for nybegynnere, der vi går gjennom den første delen av formen i rolig tempo.

Vi starter med rolige øvelser for avkobling og trening på de grunnleggende prinsippene, og går deretter gjennom bevegelsene i denne delen av formen, steg for steg.

Vi legger stor vekt på å øve på å slippe spenninger for å oppnå indre sinnsro. Ved å tømme kropp og sinn for spenninger kan vi oppnå den roen som skal til for å motvirke skadelig stress.

Etter dette helgekurset kan du vurdere å delta på videre opplæring i formen, fra og med tirsdag 29. oktober.

Klikk her for å laste ned brosjyre.

Klikk her for informasjon om tid, sted og priser.

Retreat på vakre Mesøy

Bli med på Taiji Nords retreat på Mesøy helgen 3. – 5. juli 2020.

Denne helgen vil vi gå dypere inn i prinsippene Taijiquan-formen bygger på, jobbe med pushing hands, søke ro og avkobling og nyte tilværelsen i et inspirerende miljø.

Taijiill

Vi er alle på vår egen reise, men også på en reise sammen. Taijiquan åpner for dype  refleksjoner over dette.

Medisinsk Qigong

I løpet av retreaten vil du også få grunnleggende opplæring i Qigong-formen Baduanjin (de åtte brokader). Dette er en form for medisinsk Qigong som bygger på rolig, dyp pust og avspenning, som i kombinasjon med åtte ulike øvelser virker positivt på organene, musklene og leddene.

Baduanjin

Indre ro

Mellom øktene blir det rom for å trekke seg tilbake og finne roen alene for dem som trenger det, eller til å nyte samværet med andre. Vi skal spise god mat, gå turer sammen, og lære litt om Mesøya som bosted gjennom 9.000 år. For det finnes spor her etter de aller første som kom hit etter at isen trakk seg tilbake, og havoverflaten lå 50-60 meter høyere enn i dag.

På Mesøya er det godt å være, både inne og ute.

Praktisk informansjon

Mesøy grendehus er ei nedlagt internatskole som ligger lunt til på øya, like ved Ørnes i Meløy kommune. Her har Mesøy Grendelag lagt sin sjel i å ta vare på eiendommen, pusset opp og utstyrt kjøkken og andre fasciliteter med moderne maskiner og utstyr.

Grendehusets internat har fire dobbeltrom og tre rom med tre senger, pluss et familierom med plass til 5-6 personer. Meld fra i skjema der du melder deg på dersom du foretrekker å bo alene.

Her må du også fortelle om særskilte behov angående måltidene. Lunsjene lørdag og søndag, og middagen lørdag, vil bestå av velsmakende vegetariske retter. 

Vær tidlig ute og meld om behov for å bo alene.

Det er enkelt å komme seg hit med Nordlandsekspressen (Nex1) eller i bil til Ørnes. Herfra går transporten med Taiji Nords egen båt ut til øya Mesøy.

Klikk her for informasjon om tidspunkter og priser.

Nye kurs høsten 2019

Spring Up Musical 11. februar 2015

Taijiquan (Tai Chi Quan) er en tradisjonell kinesisk treningsform som preges av rolige, grasiøse bevegelser og dyp, sirkulær pust. 

På kurs hos Taiji Nord vil du lære Taijiquan 37 stillingers Yang stil kortform. Målet er en hverdag uten skadelig stress, bedre balanse og økt fleksibilitet. 

Taijiquan kan beskrives som meditasjon i bevegelse – fordi de myke bevegelsene aktiviserer hele kroppen på en måte som fordrer høy tilstedeværelse.

Taiji Nord tilbyr nå nye kurs for nybegynnere i Meløy og Bodø med oppstart i uke 34.

Neste mulighet er helgen 26. og 27. oktober. Da arrangeres det et rimelig helgekurs for nybegynnere på Ørnes i Meløy kommune.

Se under fanen Informasjon om kurs for tidspunkter og priser.

Les gjerne denne artikkelen om Taijiquan hos CNN:

Tai chi fights stress, getting popular with Millennials

Those who practice tai chi say it helps them fight stress and get exercise. Scientists are discovering its immunity-building, anti-inflammatory properties.

Taiji har nytte for mange

Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (NAFKAM) har samlet mye kunnskap om Taijiquan, eller Tai Chi, som det heter på NAFKAMs nettsider.

Her pekes det i en kunnskapsoversikt på at Taiji blir brukt ved plager som eksempelvis stress, nervøsitet, angst, humørsvingninger og muskelspenninger. Og mot ryggproblemer, leddgikt, hjertelidelser, diabetes, alzheimer, fibromyalgi, depresjoner og kreft.

BannerBunn

Denne kinesiske trenings- og mosjonsformen blir også ofte anbefalt til eldre, spesielt for å bedre balanseevnen og hindre fallulykker.

Ifølge læren skal utøveren gjennom sin Taijiquan-praksis oppnå bedre åndedrett og økt evne til å slappe av, samtidig som øvingene skal styrke kroppen uten å skade leddene.

Innen tradisjonell kinesisk medisin (TKM) tas det utgangspunkt i teorien om at plager og sykdommer kommer av blokkeringer eller ubalanse i personens Qi (energiflyt / livsenergi). Taijiquan skal hjelpe mot slike blokkeringer, bygge opp Qi-kraften, og bringe kropp og sinn tilbake til det som ifølge TKM er den naturlige balansen.

Kilde: NAFKAM – om Tai Chi

Taiji Nord kommer til Bodø

Taiji Nord tilbyr nå kurs og ukentlige treningstimer i Bodø.

Spring Up Musical 11. februar 2015
Bildet viser en gruppe fra Norsk Taiji Senter som demonstrere Taijiquan i Operahuset i Oslo i 2015. Foto: Johan Votvik.

Målgruppen er alle som ønsker å lære Taijiquan Yang stil kortform, og å bruke denne myke formen for trening og mosjon for helsens skyld.

I første omgang arrangerer Taiji Nord helgekurs i lokalene hos Yoga North på Bertnes i Bodø.

Det første kurset arrangeres helgen 11. – 13. januar 2019.

Deltakerne vil få tilbud om å være med på treninger i de samme lokalene fra og med onsdag 16. januar.

Sjekk vårt tilbud om kurs- og treninger under fanen Informasjon om kurs

På vår FB-side kan du se en video som viser en gruppe som gjør Taijiquan 37-stillingers Yang Style.

Gode øvelser

I løpet av dette helgekurset for nybegynnere vil du lære gode øvelser som roer ned sinnet og myker opp kroppen, og bevegelsene i formen en for en.

Taijiquan Yang Style 37 stillinger er en kortform utviklet for helseformål. Les mer om hva denne kinesiske trenings- og mosjonsformen kan bety for deg i artikler om dette under menyvalget Hjem.

Metode for selvutvikling

Taijiquan er en gammel, tradisjonell kinesisk metode for selvutvikling, og er basert på en kombinasjon av selvdisiplin, grasiøse bevegelser og minimal bruk av kraft.

BannerBunn

Utøvere av yoga, dans og kampsport finner ofte at Taijiquan med sin indre og flytende tilnærming utfyller sin egen trening.

Taijiquan har vist seg å være en effektive metode for å utvikle en balansert helse for kropp og sinn, og har gjennom historien blitt brukt av kinesiske lærde, munker, vismenn, kunstnere, intellektuelle, keiserne og prinser, og etter hvert av folk flest.

Bakgrunnen er at Taijiquan har vist seg å føre til:

  • Forbedret generell helse
  • Stillhet og fokus i sinnet
  • Økt energi
  • Smidighet, styrke, koordinering og balanse
  • Avslapping og frihet fra stress
  • Styrking av kroppens indre funksjoner, som immunsystem, metabolske funksjoner og hjerte- og karsystemet
  • Forståelse av kroppens prosesser og selvhelbredelse
  • Harmoni med menneskets naturlige lover

Dette kommer ikke av seg selv. Etter å ha lært formen kan du praktisere Taijiquan i ditt individuelle tempo, og oppdage stadig nye nivåer gjennom resten av livet.

Som nybegynner vil du lære grunnleggende øvelser for oppvarming og de enkelte posisjonene og bevegelsene etter tur. Opplæringen krever et høyt nivå av tilstedeværelse, og etter hvert vil du oppleve at praktiseringen av formen vil bringe deg inn i en meditativ tilstand.

Behovet for presisjon og bevissthet i bevegelsene vil øke din kapasitet til å opprettholde en høy bevissthet i møtet med hverdagen og de utfordringer den bringer. Kroppen blir sterkere og mer avslappet, spenninger slipper taket, balansen og koordinasjonen blir utviklet og du vil få mer kontroll over tankene.

Filosofien bak Taijiquan er ikke knyttet til noen religioner eller dogmer, og er derfor tilgjengelig for enhver interessert student.

Dette er Taiji

Opprinnelig var Taiji (Tai chi quan) en avansert kampkunst som bygde på prinsippet «Softness is stronger than hardness» – mykhet er sterkere enn hardhet.

Taiji i Operahuset 2015 – Foto: Johan Votvik

I dag utøves Taiji i hovedsak av helsemessige årsaker. Denne tilnærmingen er grunnlaget for den formen for Taiji som tilbys hos Taiji Nord her i Meløy.

Taiji kan beskrives som meditasjon i bevegelse. Formen består av en serie bevegelser som utføres i kontinuerlig flyt, formet slik at utøveren oppnår både indre og ytre balanse. Bevegelsene er harmoniske, sakte og fredfylte, basert på en filosofi som tar utgangspunkt i at kropp og sinn er en helhet som påvirker hverandre gjensidig hele tiden.

Det sentrale er å øve på å være fleksibel, og å kjenne på viktigheten av å møte utfordringer og problemer så fredfylt som mulig, med styrke, smidighet og vennlighet.

Taiji bygger på en eldgammel kinesisk filosofi der fysiske øvelser i kombinasjon med mental avkobling byr på helsegevinster som kommer av økende evne til å mestre press og følelsen av utilstrekkelighet. Stress er skadelig. Taiji byr på en form for avkobling som reduserer stress.

Når bevegelsene er innøvd vil jevnlig praktisering av Taiji gi både kroppen og hjernen bedre vilkår til å fungere ut fra sine naturlige betingelser. Du får en sterkere kropp med bedre holdning og bedre balanse. Mentalt vil du oppleve at tankene roer seg, noe som gir både kropp og sinn rom til å koble av og restituere seg i en hektisk hverdag.

Taiji passer for alle, uansett alder. Forskning har vist at Taiji kan forbedre konsentrasjonsevnen, søvnkvaliteten og følelsen av livsmestring. Taiji kan bidra til å senke blodtrykket, og egner seg som mosjonsform også for personer som lider av kronisk hjertesvikt. Taiji har forbedret livskvaliteten til mange som lider av kroniske sykdommer, som fibromyalgi, leddgikt og artrose.

Med Taiji kan eldre mennesker redusere risikoen for fall og opprettholde bevegelsesevnen på et nivå som gjør at de klarer sine daglige gjøremål.

Sjekk våre tilbud om kurs og treninger under fanen Informasjon om kurs

Taiji og kreativitet

Taiji, eller Tai Chi, er et vanlig syn i parker i Kina, og er etter hvert blitt en av de mest populære treningsformene i verden.

Årsaken er at taiji passer alle, uansett alder, og at utøverne opplever klare fordeler for både den fysiske og mentale helsen.

Taiji består av en serie bevegelser som utføres i kontinuerlig fly, formet slik at utøveren oppnår både indre og ytre balanse. Bevegelsene er harmoniske, sakte og fredfylte, bygd på en filosofi som tar utgangspunkt i at kropp og sinn er en helhet som påvirker hverandre hele tiden.

Din kreative kjerne
Taiji legger vekt på å øve på å være fleksibel i kropp og sinn, og å kjenne på viktigheten av å møte utfordringer og problemer så fredfylt som mulig, med styrke, smidighet og vennlighet.

Dette trener opp evnen til å søke indre ro selv i stressende situasjoner, og å komme i kontakt med vår indre, kreative kjerne.

Alle har den, men ikke alle har tilgang til denne fantastiske indre ressursen. Ved å lytte innover, øver vi på å kjenne etter hva kroppen forteller oss. Og på å sette pris på hva vi faktisk kan og har mulighet til å dyrke fram.

Taiji har et filosofisk og åndelig aspekt som bygger på eldgammel kinesisk filosofi. Her legges det vekt på at vi er omgitt av, og består av energier som verken onde eller gode. Ved å erkjenne dette på et dypere plan kan vårt kreative indre jeg frigjøres fra de begrensningene vi lever med i det daglige.

Det handler om å få kontakt med sitt indre potensial. Det handler om livslyst. Det handler om livsglede.

Finn roen med Taiji

Vår vestlige livsstil innebærer at vi utsettes for press fra mange kanter – både på jobb og privat.

Mange opplever ei tidsklemme som begrenser muligheten til egenpleie, forventninger som kan være urealistiske, og gnagende samvittighet av hundre ulike grunner. Årsakene er mange – resultatet er ofte skadelig stress.

Symptomene er kjente: Hjertebank, angst, depresjon, tankekjør, bekymringer, anspente muskler, søvnløshet, behov for rus for å kunne slappe av, irritabilitet og smerter. De helseskadelige følgene av stress kan være tap av livskvalitet og ulike sykdommer.

Svaret vi ofte møtes med er “stressmestring”, et begrep som legger ansvaret på vår evne til å mestre stress mentalt. Problemet for mange av oss er at denne løsningen biter årsaken i halen uten å gi noen varig løsning. Fordi stresset oppstår når vi ikke evner å takle det presset vi utsettes for, kan ei slik tilnærming føre til ytterligere følelse av ikke å mestre livet.

Kroppen vet

Kroppen vet hva som skal til for at den skal fungere godt. Den vet hvor skoen trykker, for å si det sånn – og melder fra på ulike måter når den ikke har det bra. Stress påvirker de indre systemene, og kroppen sier ifra gjennom de symptomene som oppstår.

Taiji (tai chi) bygger på en eldgammel kinesisk filosofi der fysiske øvelser i kombinasjon med mental avkobling byr på helsegevinster som nettopp kommer av økende evne til å mestre press og følelsen av utilstrekkelighet.

Avkobling

Når bevegelsene er innøvd vil jevnlig praktisering av Taiji by på en form for avkobling som er klart helsefremmende. Årsaken er at kroppen og hjernen får bedre vilkår til å fungere ut fra sine naturlige betingelser.

Gjennom Taiji får du en sterkere kropp med bedre holdning og bedre balanse. Mentalt vil du oppleve at tankene roer seg, noe som gir både kropp og sinn rom til å koble av og restituere seg i en hektisk hverdag.